FAQ

Co to jest kooperatywa?

Kooperatywa spożywcza to rodzaj nieformalnej spółdzielni, w której spotykamy się celem budowania współpracy producentów i konsumentów. Chcemy jedynie zaspokajać swoje potrzeby, nie osiągając zysków. Zaopatrujemy się bezpośrednio u producentów żywności, z pominięciem pośredników, dzięki czemu możemy negocjować i uzyskiwać korzystne ceny. W kooperatywie każdy członek posiada równoprawny głos decydujący w sprawach organizacyjnych i jest zobowiązany do pracy na rzecz kooperatywy, zwykle w wymiarze do 2 godzin w miesiącu.

Nie jesteśmy kolejnym sklepem z ekologiczną żywnością, nasza działalność ma charakter społeczny.

Na czym polega działalność kooperatywy?

Podstawą naszej działalności jest organizacja cotygodniowych akcji zakupowych, podczas których w każdy piątek, sobotę i niedzielę do 20.00 składamy zamówienia poprzez system internetowy, po czym zamawiamy określone ilości towaru u dostawców, a w czwartkowe wieczory spotykamy się celem odbioru zamówionego towaru. Towary wymieniamy również między sobą. Jako, że kooperatywę tworzą ludzie, możliwa jest realizacja także innych pomysłów, jak warsztaty, szkolenia, czy udział w akcjach społecznych.

Jak dołączyć do kooperatywy?

Możesz do nas napisać maila (info@tomata.pl), spotkać się z nami podczas licznych imprez charytatywnych, w których bierzemy udział lub znaleźć nas na facebook’u. Skontaktujemy się z Tobą i dopełnimy pozostałych formalności. Aby uzyskać dostęp do systemu internetowego należy posiadać aktywne konto. Konto aktywujemy po przyjęciu do kooperatywy.

Jakich dostawców potrzebuje kooperatywa?

Jesteśmy zainteresowani współpracą z producentami żywności z regionu Śląska i całej Polski, a także z zagranicy. Interesuje nas żywność tradycyjna, niekoniecznie certyfikowana. Chętnie nawiążemy współpracę z właścicielami starych, tradycyjnych sadów i ogrodów, niewielkich zakładów produkcyjnych, młynów, przydomowych wędzarni i tym podobnych. Jeżeli dowóz artykułów do nas w takim przypadku byłby niemożliwy, zorganizujemy go sami.

Jak zostać dostawcą kooperatywy?

Aby zostać naszym dostawcą należy skontaktować się z nami poprzez formularz kontaktowy, mail, telefon lub facebook’a. Umówimy się na spotkanie żeby się poznać i porozmawiać o oczekiwaniach i możliwościach oby stron.

Jak odbywają się zakupy?

W każdy piątek od godzin wieczornych do niedzieli do godz.  20.00 trwa składanie zamówień poprzez nasz system zamówień. Część towarów jest stała, część zmienia się z tygodnia na tydzień. Pewne produkty pojawiają się sezonowo lub akcyjnie. Za zamówione towary należy zapłacić podczas odbioru zamówionych artykułów lub w innym umówionym czasie. W poniedziałki rano zamawiamy towar u dostawców. W czwartki po południu produkty są dowożone na adres kooperatywy, tam następuje paczkowanie według wcześniejszych zamówień. W godzinach od 18 do 19 należy odebrać swoje zamówienie.

Jakie produkty oferuje kooperatywa?

Chcemy aby odbiór towarów w kooperatywie zastępował nam cotygodniowe zakupy w sklepach i marketach. Zmierzamy do ciągłego poszerzania asortymentu, co wiąże się również z dążeniem do poszerzania kręgu odbiorców. Obecnie w stałej ofercie mamy już prawie wszystkie podstawowe artykuły spożywcze.

Gdzie można odebrać towar?

Spotykamy się w pomieszczeniu przy “Hali Modeli” gliwickiego GZUTu.

Co stanie się z towarem w przypadku gdy nie zostanie odebrany?

Towar nieodebrany przechodzi na własność kooperatywy, a jeśli nie został wcześniej opłacony to jego koszt pokrywany jest ze składek. Jeśli do podobnego incydentu dojdzie dwukrotnie w przypadku tej samej osoby, będziemy zmuszeni skreślić ją z listy kooperantów.

Dlaczego zakupy nie odbywają się w weekend?

Dzień zakupowy został dobrany tak, by jak najlepiej pasował i nam i naszym dostawcom. Weekendy to dni wolne, które wielu z nas woli przeznaczać na wyjazdy i wypoczynek.

Jakie są dopuszczalne formy opłacania zamówień?

W większości przypadków za zakupy płacimy przelewem bezpośrednio dostawcy lub opiekunowi dostawcy. Za niektóre towary płacimy gotówką przy odbiorze. W wyjątkowych sytuacjach zbieramy pieniądze przed zamówieniem towaru u dostawcy.

Co zrobić jeśli nie mogę odebrać towaru w wyznaczonym terminie?

Sprawdź kto z członków kooperatywy mieszka w pobliżu. Być może w Twojej okolicy jest ktoś, kto może odebrać zakupy dla Ciebie.

Czy mogę odebrać towar poza wyznaczonym dniem zakupowym?

Większość towarów dostarczana jest bezpośrednio na adres kooperatywy i musi zostać od razu wydana. Może się jednak zdarzyć, że zakupy poczekają na Ciebie pod innym adresem. Skontaktuj się z nami.

Czy muszę składać zamówienie podczas każdej akcji zakupowej?

Nie. Nie ma również określonej minimalnej kwoty, na jaką należy zamawiać w danej jednostce czasu. Zamówienia składamy wtedy, kiedy potrzebujemy na takie ilości, jakie są nam potrzebne. Jednak od każdego członka Tomaty oczekujemy zaangażowania w kooperatywę, nawet jeżeli nie robi regularnych zakupów.

Jakie otrzymam korzyści przystępując do kooperatywy?

Przystępując do kooperatywy otrzymujesz dostęp do artykułów żywnościowych sprawdzonych producentów i w dobrej cenie. Budujesz jednocześnie społeczność, która ma szansę poprawić funkcjonowanie najmniejszych gospodarstw i producentów, spychanych przez gospodarkę wielkoobszarową na margines. Dzięki krótkim łańcuchom dostaw, które pomijają pośredników =, pozytywnie wpływasz na środowisko. Masz również szanse brać udział w warsztatach, targach i szkoleniach związanych z dobrą, nie tylko ekologiczną, żywnością oraz samemu je organizować.

Dlaczego powinienem brać udział w pracach kooperatywy?

Kooperatywa działa pracą swoich członków. Nikt z nas nie pobiera wynagrodzenia za pracę, a każda osoba musi być w łatwy sposób zastępowalna. Dzięki temu również nasza działalność jest przejrzysta, ponieważ każdy kooperant może mieć wgląd w pracę każdej osoby funkcyjnej.

Czy udział w kooperatywie coś kosztuje?

Z założenia nie nakładamy żadnej marży na zakupy, ale ponieważ mamy pewne koszty stałe (wynajem pomieszczenia, utrzymanie strony internetowej itd.) członkowie płacą niewielką składkę.

Co zrobić w sytuacji gdy nie mogę w danym miesiącu wypełnić swojego zobowiązania wobec kooperatywy?

Skontaktuj się z nami. Na pewno znajdziemy rozwiązanie!

Czy mogę wstąpić do kooperatywy jeżeli mam pewność, że nie będę mógł poświęcić czasu na pracę społeczną?

Do kooperatywy wstępujemy z założeniem, że będziemy mieli w jej działanie przynajmniej minimalny wkład. Zaangażowanie, którego oczekujemy nie jest duże, więc liczymy, że każdy znajdzie tych kilka godzin w kwartale. Jeżeli jednak istnieją ważne powody, dla których praca ta nie jest możliwa, to dopuszczamy warunkowe przystąpienie do kooperatywy bez dodatkowego zaangażowania.

Jakie prace mogę wykonywać w kooperatywie?

Jak możesz się zaangażować? Po pierwsze przez dyżury podczas cotygodniowych akcji zakupowych, po drugie przez “opiekę” nad dostawcą czy inną pracę niezbędną aby wszystko sprawnie funkcjonowało. Każdy członek może również sam zaproponować działanie, jakiego chce się podjąć. W miarę potrzeb koordynatorzy główni zwracają się także z prośbą o pomoc przy konkretnych działaniach.

Z kim powinienem się kontaktować jeśli mam dodatkowe pytania?

W zakładce “kontakt” znajduje się formularz kontaktowy oraz adres e-mail, poprzez które łatwo możesz się z nami skontaktować. Posiadamy również profil na facebooku. Na maile staramy się odpisywać jak najszybciej.

Czym różni się żywność w kooperatywie od tej dostępnej w sklepie?

Żywność w kooperatywie jest zawsze świeża, wyprodukowana w okolicy. Pochodzi od znanych nam producentów i dostawców. Wprowadzając towar jesteśmy pewni jego jakości oraz znamy osobiście ludzi którzy nam go dostarczają. Każdą cenę negocjujemy i nie nakładamy marży, aby koszty zakupów były możliwe do ponoszenia dla każdego.

Czy żywność w kooperatywie jest certyfikowana?

Żywność w kooperatywie może być certyfikowana, ale nie jest to dla nas warunkiem.

Czy mogę proponować poszerzanie asortymentu kooperatywy?

Oczywiście! Chętnie poszerzymy krąg dostawców, a wszelkie inicjatywy są w kooperatywie mile widziane.

Czy mogę wypisać się z kooperatywy?

Można wypisać się z kooperatywy. W takiej sytuacji prosimy o kontakt.